Sjøgangen binder sammen Midtbyen og Brattøra

Sjøgangen tar form.

Sjøgangen, også kalt Tverrforbindelsen, skal stå ferdig i løpet av høsten 2012. REINERTSEN har stått for bygge- og prosjekteringsarbeidet, mens Pir 2 Arkitekter har tegnet brua.

Tidligere i sommer ble A5-S21 og A5-S11 på Sjøgangen støpt. Storbas Per Arne Skjetne står i spissen for flinke spesialister og fagarbeidere fra REINERTSEN. Se flere bilder i Facebook-albumet REINERTSEN Land.

Adresseavisen skriver om hvorfor brua heter Sjøgangen.

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

3 Responses to Sjøgangen binder sammen Midtbyen og Brattøra

  1. Tilbaketråkk: REINERTSEN blogg (BETA)

  2. Hilde Andersen sier:

    Det er vel muligheter for å sykle over brua?

    • reinertsenas sier:

      Hei, Hilde!

      Kommunen sier følgende: «Sjøgangen vil ved åpning ikke være tilrettelagt for sykkel, men det blir etter gjeldene reguleringsplan mulig å sykle over brua når mer av området bygges ut. Sjøgangen er ikke med i hovednettet for sykkel, det blir sykling på fotgjengernes premisser.

      Gjeldende reguleringsplan viser sykkelrampe i østbebyggelsen på stasjonssida (der bussterminalen er nå) for å komme over Sjøgangen på sykkel. Dette prosjektet har ikke byggherre og finansiering pr dags dato, men det er igangsatt mulighetsstudie og man prøver å få dannet et utbyggingsselskap. Ved åpning av Sjøgangen blir det mulig å sykle opp på Brattøra-sida på rampe med stigning 1:8 (nokså bratt), men på stasjonssida blir det bare trapper. Det blir heis på begge sider, men det er jo ikke vanlig å ta med sykkel i heis. I praksis er Sjøgangen en gangbro ved åpning.»

      Hele innlegget kan leses her. Der finner du også kontaktinformasjon til byplanleggerne som jobber med finansiering og utvikling i Trondheim: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1469516

      Her er også kontaktinformasjon til kommunen: http://www.trondheim.kommune.no/kontaktinfo/

      REINERTSEN har riktignok prosjektert og bygget brua, men bruken er det kommunen som bestemmer. Det vil med andre ord være mulig å sykle over brua, men da må en enten bruke heisen eller bære sykkelen på den ene siden. Byavisa har bl.a. omtalt dette: http://byavisa.no/2012/08/21/brua-blir-et-fantastisk-innslag-i-bybildet/

      Håper dette besvarer spørsmålet ditt.

      Mvh
      Helle Stenkløv

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: