Mindre bussing på Gardermoen med ny pir

Driftsleder Markus Larsen og sommervikar Elise Ø. Geirdal har gjort et godt stykke arbeid.

REINERTSEN overleverte prosjektet Pir Syd den 30.8.2012 uten fraværsskader, til rett tid og med god kvalitet.

Den 30.6.2011 inngikk Oslo Lufthavn Gardermoen og REINERTSEN AS en avtale om oppføring av prosjektet Pir Syd på Gardermoen. Prosjektet er organisert som en totalentreprise hvor REINERTSEN har det fulle ansvaret for prosjektering og gjennomføring av både bygg og tekniske fag. Den nye piren er midlertidig, og primært bygget for å opprettholde kapasiteten på flyplassen under utbyggingen av OSL frem mot 2017. Pir Syd er 310 meter lang og har åtte gater beregnet for innenlandstrafikk. Den er forbundet med dagens innelandsterminal (Pir Vest) på eksisterende gate 17 via en 250 meter lang gangbro. Piren gjør at omfanget av bussing ikke øker selv om eksisterende gater må stenges under utbyggingen av lufthavnen. Passasjerer på alle avganger fra Pir Syd må forvente å bruke ca. fem minutter mer enn tidligere fra sikkerhetskontrollen og ut til gatene. Pir Syd har kapasitet på ca. 2,4 millioner passasjerer i året.

Prosjektet ble overtatt av OSL den 30.8.2012 og settes i normal drift i dag, 3.9.2012. Det er svært tilfredsstillende å se at REINERTSEN med underentreprenører og leverandører ferdigstiller et så stort og krevende prosjekt til planlagt tid og til en kvalitet som både OSL og REINERTSEN kan være stolte av. Byggetiden har vært på ca. ett år, og arbeidet har foregått i spesielle og krevende omgivelser: tett på fly og taksebaner i operativ drift samt inne på sikkerhetsklarert sone (rød sone) på flyplassen.

Prosjektet har vært spennende og lærerikt for oss alle, men også fullt av utfordrende problemstillinger. Vi har sammen klart å gjennomføre prosjektet uten fraværsskader, noe som er meget bra. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle i REINERTSEN, underentreprenører og leverandører for en fantastisk innsats frem mot overlevering og idriftsettelse av prosjektet.

Oslo Lufthavn Gardermoen 3.9.2012

Geir Graff-Kallevåg
Prosjektleder

Dere kan lese mer om prosjektet i mediene, blant annet her:

Byggeindustrien: Ny midlertidig pir åpnes på Gardermoen
Aftenposten: Fra mandag av blir flyreisen annerledes
VG: Hurra, nå slipper du å busse til flyet på Gardermoen!
NRK: Slik blir nye Gardermoen
Oslo Airports: Gardermoen skal bli Europas beste flyplass
Ditt Oslo: Gardermoen skal bli Europas beste flyplass

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: