REINERTSENs lærlingeprosjekt: Søvnhygiene

Få nok hvile!

Få nok hvile!

God søvn er like viktig for helsen som mat, vann og bevegelse. Ikke minst er det viktig for den mentale helsen din.

For lite søvn kan føre til:

  • Mer eller mindre konstant tretthet
  • Mageproblemer
  • Hjerte-/karsykdommer

Forskning har vist at 18 timer uten søvn senker prestasjonsnivået tilsvarende en promille på 0,5. 24 timer uten søvn gir senker prestasjonsnivået tilsvarende 1,0 promille.

Undersøkelser etter større og mindre ulykker har vist at tretthet og mangel på søvn ofte er en direkte årsak. Vurderingsevnen vår går ned når vi mangler søvn.

Når det gjelder behovet for søvn er vi alle forskjellige. Men gjennomsnittsmennesket trenger åtte timers søvn for å kunne fungere tilfredsstillende dagen etter.

Gode råd for å få en god natts søvn:

  • Pass på at du har en regelmessig døgnrytme. Begrens søvnen til en, maksimalt to, perioder i døgnet.
  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Selv om du kom deg sent i seng kvelden før og selv om du har hatt vanskelig for å sove. Det virker nådeløst, men om kvelden vil du sannsynligvis være trøtt nok til å sove natten gjennom. Når du har klart å følge rutinene lenge nok, får du regulert din egen rytme slik at du blir søvnig og våken til riktig tid.
  • Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du legger deg.
  • Spis litt, men ikke mye kveldsmat
  • Sørg for mørke og ro på soverommet. La soverommet være reservert for søvn, ikke hobbyrom, kontor eller TV-stue
  • Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel og unngå regelmessig bruk av sovemidler.

Dersom du ikke får sove:

  • Sett på rolig, dempet musikk som du liker. I Olav Den Helliges saga fortelles det om en kvinne som sang så vakkert at et helt skipsmannskap falt i søvn.
  • En god varm dusj eller et karbad stimulerer søvnen
  • Blir du liggende våken bør du stå opp. Ikke sett på mer lys enn du trenger, men les litt i en virkelig kjedelig bok og slukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen.
  • Sett deg i en stol, les litt, slapp av og legg deg igjen etter en halvtimes tid.

Hilsen HMS-avdelingen i REINERTSEN.

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

One Response to REINERTSENs lærlingeprosjekt: Søvnhygiene

  1. Tilbaketråkk: Lærlingeprosjektet: Søvn del 2 | REINERTSENs blogg

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: