Lærlingeprosjektet: Søvn del 2

Legg deg på samme tidspunkt hver kveld.

Legg deg på samme tidspunkt hver kveld.

God søvn er like viktig for helsen som mat, vann og bevegelse

I januar skrev vi litt om hvor viktig nok søvn er for konsentrasjon og sikkerhet, og at undersøkelser etter større og mindre ulykker har vist at tretthet og mangel på søvn har vært en direkte årsak til disse. Vurderingsevnen går ned når vi mangler søvn.

Melatonin er et søvnhormon som skilles ut av en liten kjertel som ligger godt beskyttet inne i hjernen – pinealkjertelen eller konglekjertelen. Melatonin er en kraftig, fettløselig antioksidant som er svært viktig for å holde oss friske. Når vi sover repareres blant annet skader på celler, vev og organer.

Om kvelden, når det mørkner ute, begynner pinealkjertelen å produsere melatonin. Blodets innhold av melatonin om natten er ti ganger høyere enn om dagen, og det er dette som får oss til å sove godt. Når vi våkner om morgenen og får dagslys gjennom øynene stopper produksjonen av melatonin. Om vinteren, når det er mørkt allerede tidlig på ettermiddagen, produserer kroppen melatonin to timer lengre enn i den lyse årstiden.

Dersom vi frikopler oss fra den naturlige døgnrytmen ved å sove lenge om morgenen og sitte oppe foran TV- eller PC-skjerm om natten virker det forstyrrende på kroppens døgnrytme og melatoninutskilling.

Hvis vi våkner om natten, f.eks. for å gå på toalettet, er det viktig å ikke tenne lyset. Da kan melatoninproduksjonen stoppe og det blir vanskeligere å sovne igjen. For en god natts søvn og en god hormonbalanse er det viktig å skru av fjernsyn, mobiltelefon og datamaskin i god tid før man skal sove samt dempe lyset i rommet man sitter i.

Er du vårslapp og har lyst til å sove mye?

Begrepet vårslapp henger egentlig igjen fra gamle dager da slappheten meldte seg etter den lange, mørke vinteren. I vinterhalvåret kunne det være smått med frukt og grønnsaker, og kroppen manglet vitaminer. I dag har vi tilgang til frukt og grønnsaker hele året, men allikevel opplever mange vårslapphet. Forskerne vet ikke helt hva det skyldes. Det kan være på grunn av manglende sollys i løpet av vinteren. Men en kan også bli påvirket av ny døgnrytme.

Lyset stimulerer hjernen, så det å være mye ute hjelper. Det kan også være lurt å ta litt ekstra vitamintilskudd når «vårslappheten» melder seg. Og sist, men ikke minst, forsøk å opprettholde en god søvnrytme.

Ha en fin vår!

Hilsen HMS-avdelingen i REINERTSEN.

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: