Twitret seg til jobb i REINERTSEN

Mikaela Hansson etter presentasjonen av eksamensarbeidet.

Mikaela Hansson etter presentasjonen av eksamensarbeidet.

Takket være en oppmerksom regionsjef med sans for sosiale medier fikk Mikaela drømmejobben hos REINERTSEN Stockholm.

Mange arbeidsgivere og hodejegere bruker sosiale medier aktivt når de leter etter nye kandidater. I følge en undersøkelse utført av Nordic Media Team (2012) bruker 96,4 % av bedriftene LinkedIn i forbindelse med rekrutteringsarbeid. Twitter er en god nummer to, mens Facebook kommer på tredjeplass.

REINERTSEN er blant bedriftene som benytter sosiale nettverk i rekrutteringsarbeidet. Sosiale medier gjør det lettere å finne personer som matcher stillingsbeskrivelser og arbeidsmiljø. Det er også mulig å treffe på folk som ikke nødvendigvis er på utkikk etter jobb, men åpne for gode tilbud. Sosiale medier gir dessuten muligheten til å se flere sider av en aktuell medarbeider, og hvordan kandidaten fremstår i sosiale medier blir stadig oftere tatt med i helhetsvurderingen.

Mikaela Hansson er utdannet høgskoleingeniør i byggteknikk og design fra KTH i Stockholm. Hun er aktiv på Twitter, Facebook, LinkedIn og Instagram, og hennes engasjement ble lagt merke til. Mikaela hadde derimot ikke regnet med at det skulle føre til fast jobb.

«Jeg søkte ikke jobb via sosiale medier bevisst, men brukte dem først og fremst til å holde meg oppdatert på hva som skjer i bransjen. Jeg leser saker som interesserer meg, og setter pris på å oppdage andre synsvinkler enn dem som kommer frem i aviser og på fjernsyn. Twitter og LinkedIn er utmerkede steder for å finne nye kontakter en kanskje ikke hadde støtt på ellers.»

Örjan Bryggö, regionsjef i REINERTSEN Sverige, er selv aktiv på Twitter. Han fikk øye på Mikaelas profil og syntes den virket interessant.

«At Mikaela var en bra kandidat forstod jeg raskt. Jeg la merke til at hun var en sosial jente som sa sin mening i ulike sammenhenger. Det liker jeg. Jeg ba henne sende en søknad og den så veldig bra ut.»

Mikaela fikk snart komme på intervju med avdelingsleder Caroline Hellström, og det gikk over all forventning. Den 28. januar 2013 begynte Mikaela hos REINERTSEN Stockholm. Hun kom med i Marine Harvest-prosjektet der hun jobber i Tekla og modellerer og lager tegninger til bygget.

Mikaela har følgende tips til andre nyutdannede som er på jakt etter jobb:

«Vis at det du har studert faktisk er noe som interesserer deg, vær sosial og hopp på alle utfordringene du kommer over. Ett tips er å besøke bedrifter som arrangerer «åpent hus». Der får du sjansen til å vise deg frem og faktisk prate med dem du senere kan få et intervju med.»

Örjan bruker informasjon fra sosiale medier aktivt for å gjøre sikre og gode rekrutteringer. Han mener sosiale nettverk er en bra måte å spre informasjon om foretaket på. Det å få ut varemerket, drive markedsføring og skape kontakt er viktig, ikke bare for rekrutteringens del, men også for kundene.

Örjan har forslag til folk som er på utkikk etter nytt arbeid:

«Les om firmaet du sender søknader til. Ikke send søknader til høyre og venstre og mange på en gang. Akkurat som kandidatene vil kjenne seg spesielt utvalgt til stillingen, vil også en bedrift eller en sjef gjerne føle at søkeren ønsker å begynne akkurat der og ikke «bare ha en jobb». Forklar og kom med argumenter om hva akkurat du kan bidra med. Husk også å følge opp søknaden i etterkant. Søknadene sendes mellom opptatte sjefer og avdelinger. Derfor er det å anbefale at kandidaten følger opp med en telefonsamtale.»

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

One Response to Twitret seg til jobb i REINERTSEN

  1. Tilbaketråkk: Slik får du jobb i en populær ingeniørvirksomhet | REINERTSENs blogg

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: