Kunstig sjøbunn

Kunstig sjøbunn

Kunstig sjøbunn. Ill. Snøhetta AS

Mulighetsstudien «Ferjefri E39» utført av Statens vegvesen har undersøkt potensialet en ferjefri kystvei vil representere for handel og industri, og dermed sysselsetting og bosetting i regionen. Studien konkluderte med at en ferjefri kystvei med permanente fjordkrysninger vil bidra positivt for å øke disse parameterne.
For noen av de dype fjordkrysningene (over 500 meter vanndyp) kan flytebro være et mer kosteffektivt alternativ til bunnforankrede broer, selv om lange flytebroer vil kreve en form for sideforankring.

REINERTSEN AS har sammen med Dr.techn. Olav Olsen AS og Snøhetta Oslo AS foreslått en slik flytende fjordkrysning for lange og dype fjorder. Krysningen består av flytebro inn mot de to landsidene og en senketunnel midtfjords, hvor senketunnelen gjør at skipstrafikk inn og ut av fjorden ikke vil bli forhindret. I forbindelse med fjordkrysningen er et nytt forankringssystem for flytebroer uten direkte forankring i sjøbunnen foreslått. Denne «kunstige sjøbunnen» består av forspente rør på kryss av fjorden på 30 meters vanndyp som er forankret inn i fjellkammer på hver landside.

Ideen med forankringssystemet kommer fra offshore olje- og gassindustrien hvor flytende plattformer, forankret med strekkstagteknologi, har vist seg kosteffektive på dypvannsfelt.

For strukturintegritet og sikkerhetskrav må konseptet valideres mot forsøk hvor bl.a. ulike miljølaster påføres strukturen. Prosjektet er nå inne i en fase hvor det skal utarbeides og gjennomføres fysiske eksperiment for å studere innvirkningen bølger, strøm og vind vil ha på ulike komponent-tverrsnitt relevant for fjordkrysningen.

Publikasjoner/lenker:
Statens vegvesen: E39 – en nasjonal, regional og lokal veg
Statens vegvesen: film om E39-prosjektet
Strait crossings. Morten Bjerkås og Tore H. Søreide, REINERTSEN: Mooring concept for deep water crossings (s. 409)
Fluid induced motions of multiple cylinders, pipe bundles and pentagonal cross-sections.pdf

For flere bilder, se nettsiden vår: http://www.reinertsen.no/engineering-arkitekt-land/prosjekt?pid=96
For engelsk tekst, se http://www.reinertsen.com

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

2 Responses to Kunstig sjøbunn

  1. Tilbaketråkk: Teknik och tapas hos REINERTSEN Oslo i samarbete med KTH Norway Alumni Chapter | REINERTSENs blogg

  2. Tilbaketråkk: Studentbesøk hos REINERTSEN Trondheim | REINERTSENs blogg

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: