REINERTSEN bruker teknologi fra oljeplattform i ny bro

Ill. Snøhetta Oslo

Ill. Snøhetta Oslo

Snøhetta Oslo, Dr.techn. Olav Olsen og REINERTSEN har med støtte fra forskningsrådet brukt offshore plattformteknologi i en ny type bro. Brokonseptet er ideelt for de dype norske fjordene, hvor det kan være bedre og billigere enn bunnforankrede broer. Konseptet bygger på mulighetsstudiet «Ferjefri E39» som ble utført av Statens vegvesen.

– Krysningen består av flytebro inn mot de to landsidene og en senketunnel midtfjords. Senketunnelen gjør at broen ikke hindrer skipstrafikk inn og ut av fjorden. I stedet for direkte forankring i sjøbunnen har vi introdusert en «kunstig sjøbunn», bestående av forspente rør på kryss av fjorden på 30 meters vanndyp. Rørene er så forankret inn i fjellkammer på hver landside. Konstruksjonen blir en kunstig sjøbunn, og gjør at broen og senketunnelen får nødvendig forankring, uten feste i reell sjøbunn, forklarer Morten Bjerkås i REINERTSEN.
Teknologien med forspente stag er kjent fra offshore olje- og gassindustri. Slike vertikale strekkstag er kosteffektive, for forankring av oljeplattformer på dypt vann. Stagene er blant annet benyttet på oljeplattformen Heidrun, som REINERTSEN er godt kjent med fra tidligere offshorearbeid i REINERTSEN Olje og gass.

Tester for bruk i Norge
– Prosjektet er nå inne i en fase hvor vi utarbeider og gjennomfører fysiske tester. Testene avdekker i første omgang om broen tåler belastninger fra vann og vind som vi ikke allerede kjenner til. Konseptet konstrueres etter dagens krav fra Statens Vegvesen. I flere tilfeller har likevel konstruksjonsreglene som brukes offshore bedre gyldighet, for belastningene vi håndterer i dette konseptet. Derfor foreslår vi samtidig oppgraderinger av Statens Vegvesens eget regelverk.

Mulighetsstudien «Ferjefri E39» har undersøkt potensialet en ferjefri kystvei vil representere for handel og industri, og dermed sysselsetting og bosetting i regionen. Studien konkluderte med at en ferjefri kystvei med permanente fjordkrysninger vil bidra positivt for å øke disse parameterne.

Publikasjoner/lenker:
Statens vegvesen: E39 – en nasjonal, regional og lokal veg
Statens vegvesen: film om E39-prosjektet

Kontakt i REINERTSEN AS:
Morten Bjerkås, ph.d.
Prosjekt eier
E-post: morten.bjerkas@reinertsen.com

Marit Reiso, ph.d.
Prosjektleder
E-post: marit.reiso@reinertsen.com

Se flere bilder på prosjektnettsiden: http://www.reinertsen.no/engineering-arkitekt-land/prosjekt?pid=96
Lik eller kommenter gjerne saken på vår Facebook-side: http://on.fb.me/1gmLQ5O
Les tidligere bloggpost: Kunstig sjøbunn

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: