Julie Skog – ny leder i Mensa Norge

Bildet: Julie Skog, leder Mensa Norge. Foto: Martin Ystenes.

Bildet: Julie Skog, leder Mensa Norge. Foto: Martin Ystenes.

Visste du at lederen i Mensa Norge jobber i REINERTSEN? Hun heter Julie Skog og tiltrådte som leder for organisasjonen i oktober. Hun jobber nå som innkjøper på Heidrun LPP og Valemon i REINERTSEN Olje og gass.

«Det er spennende og utfordrende, og jeg har mange dyktige kollegaer å spille på. Spesielt liker jeg at det grenser mot mange disipliner, så jeg lærer hele tiden nye ting».

Julie er utdannet siviløkonom fra TØH hvor hun skrev masteroppgave innen strategi, organisasjon og ledelse om REINERTSEN V&M2014 hvor hun så på samhandling på tvers av lokasjonene Trondheim, Bergen og Gøteborg.

Hva står Mensa for og hva jobber dere med?
Intelligens er, men ikke begrenset til, evnen til å tilegne seg og analysere informasjon. Mensa Norge gir faglige og sosiale tilbud til høyt intelligente personer fra alle samfunnslag. Mensa har som mål å fremme menneskelig intelligens til det beste for menneskeheten, å støtte forskning relatert til intelligens, samt å tilby medlemmene et stimulerende intellektuelt miljø. Opptakskravet er å skåre blant de 2 % med høyest IQ på en godkjent IQ-test.

Det er spesielt det sosiale det jobbes med i lokallagene, samtidig har vi aktive fora på hjemmesiden og på Facebook. Gjennom Mensa har jeg blitt kjent med mange spennende personer som jeg ellers ikke ville truffet. Mange har kjent på det å føle seg annerledes, kognitivt fungerer vi forskjellig fra det som er normalen i samfunnet. Vi er mer nysgjerrige enn gjennomsnittet, og opplever en egen flyt når vi diskuterer med andre høyt intelligente. Det forfriskende å ha nettverk og sosiale treff hvor vi kan slappe av og føle oss som alle andre i gruppen.

Hva ønsker du å oppnå i Mensa?
Mensa har vokst mye de siste årene, nå nærmer vi oss 1300 medlemmer. Vi jobber med å utvide tilbudene, og forsøker å tilby aktiviteter og verv som er av interesse for de som har lyst til å bidra. Personlig har jeg en målsetning om at medlemmer ikke skal måtte holde medlemskapet hemmelig av frykt for janteloven. Det er ikke helt stuerent å stå fram som høyt intelligent i Norge, noe som er et paradoks når vi samtidig er avhengig av å ta vare på talenter og dyrke dem fram for å få verdifulle bidrag blant annet til forskning og kunnskapsavhengige sektorer. Jeg tenker at den beste måten å gjøre det på er å være synlig utad, samtidig som jeg tør å være meg selv. I tillegg vil jeg ha det gøy, Mensa er morsomt! Jeg har lovet meg selv at jeg skal fortsette med det.

Hvordan fattet du interesse for Mensa?
Jeg har bare vært medlem i 4 måneder før jeg tok over ledervervet, men jeg har nærmet meg organisasjonen sakte. Jeg hadde nok mine fordommer i begynnelsen, men oppdaget raskt at Mensa var full av reflekterte, humoristiske og imøtekommende mennesker. De er veldig gode til å lytte når andre snakker, og jeg opplever at personer endrer mening i møte med logiske argumenter i større grad enn ellers i samfunnet. Det er et miljø som er åpent for nye tanker, og mangelen på jantelov er befriende.

Høy intelligens gjør det raskere å lære, men hvis man ikke har lest boken kan man ikke sitere fra den. Intelligens er altså ikke alt, men en faktor som er med på å definere hvem vi er.

Har du en IQ som ligger i topp 2 % av befolkningen? Mensa Norge arrangerer jevnlig IQ-tester for deg som er nysgjerrig. Ta kontakt med på mensa@mensa.no, eller les mer på http://www.mensa.no/

Vi synes dette er stas og ønsker Julie lykke til!

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

