REINERTSEN tildeles forprosjekt på Rovdefjordbrua – kan det bli verdens første flytende rørbru?

Reinertsen, Dr. Techn. Olav Olsen, Sintef og Snøhetta jobber sammen med forprosjektet til Rovdefjordsbrua. Her er arkitektselskapets konseptskisse. Foto: Snøhetta

REINERTSEN, Dr. Techn. Olav Olsen, Sintef og Snøhetta jobber sammen med forprosjektet til Rovdefjordsbrua. Her er arkitektselskapets konseptskisse.  Ill. Snøhetta Oslo AS.

REINERTSEN AS, Dr. Techn. Olav Olsen, Snøhetta Oslo AS og SINTEF tildeles forprosjekt på Rovdefjordbrua. Målet med forprosjektet er å utrede hvordan Rovdefjordbrua kan bygges som en kombinasjon av neddykket rørtunnel og flytebru.

«Vi har allerede vist hvordan konseptet med neddykket rørtunnel og flytebru er konkurransedyktig på spenn med dype eller vanskelige bunnforhold, og vi har allerede gjort mulighetsstudier og kostnadsestimater på lignende utbygginger. Det er nettopp fordi vi kan vise til dette at Vanylven Utvikling gir oss denne muligheten,» forteller prosjektleder fra REINERTSEN Dr.ing. Morten Bjerkås.

Brua tar i bruk teknologi fra de enorme oljeplattformene i Nordsjøen når ingeniørene går til verks med prosjektet.

«Vi ser verdien av å bringe inn vår offshorekompetanse fra betongplattformer i Nordsjøen når vi nå setter i gang med rørbrua,» sier Koldbjørn Høyland, direktør i Dr. Techn. Olav Olsen.

Forprosjektet skal inneholde både en teknisk prosjektering og visualisering av løsning samt et kostnadsanslag. «Vi er stolte over dette oppdraget og den tilliten en aktør som Vanylven Utvikling viser oss. Prosjektet er et signalprosjekt hvor vi virkelig får vist frem det ypperste av ingeniørkunsten vi kan by på,» sier Kristian Reinertsen, direktør i REINERTSEN Entreprise.

Et velsmurt team

Sammen med REINERTSEN går Dr. Techn Olav Olsen, Snøhetta Oslo AS og SINTEF. Grupperingen har jobbet sammen om fjordkryssinger siden 2011 der de har sett på ulike flytende konsepter.

Vi er en gjeng som har jobbet godt sammen i over flere år nå. Neddykket rørbru er blitt utredet for et antall lengre kryssinger flere steder i verden. Likevel er det så langt ikke bygget en flytende rørtunnel uten kontakt med sjøbunnen. Uten å ta resultatene fra forprosjektet på forskudd tror vi teknologien nå er moden for å ta skrittet fullt ut på Rovdefjordbrua.

Rovdefjordbrua har i motsetning til en del andre kryssinger en kort kryssing. I en rørtunnel i Rovdefjordbrua er spranget fra eksisterende teknologi derfor kortere enn i tidligere gjennomførte studier.

Lokal utvikling

Ei rørbru over Rovdefjorden vil gi en betydelig internasjonal oppmerksomhet, som verdens første flytende betongrør brukt som veitunnel.

«Vi i Vanylven Utvikling er godt fornøyde med at REINERTSEN tek på seg oppgåva med å forprosjektere verdas første dykka rørtunnel i kombinasjon med flytebru. RE deltok i prosjekteringa av den første endeforankra flytebrua i verda, Bergsøysundbrua i Krifastsamarbeidet, samt at dei deltok i prosjektering av Nordhordalandsbrua som var første gang ei høybru blei kopla til ei flytebru. Det er både brukompetansen og kompetanse på prosjektgjennomføring vi har valt,» sier Svein Gjelseth i Vanylven Utvikling.

Styret i Vanylven Utvikling ser på prosjektet som en mulighet, for å bidra til samfunnsutvikling i regionen. Rovdefjordbrua som pilotprosjekt der teknologi blir fortrinnet kan framskynde en realisering av sambandet, samtidig som det kan bane vei for andre prosjekt. Rovdefjordbrua AS og Vanylven Utvikling AS kan no kjøre parallelle løp med kommunalplanarbeidet og slik vinne tid til arbeidet med reguleringsplan og endelig prosjektering av denne piloten.

«Rovdefjordbrua vil kople bu- og arbeidsmarknadsregionar og sikre eit transportsystem som gir god mobilitet for befolkninga og næringslivet, i landsdelen med verkeleg verdiskaping i form av handfaste produkt, som kan eksporterast til samfunnet sitt beste. Rovdefjordbrua er også essensiell for å få folk frå Vanylven og ytre Nordfjord raskt til fødestove ved sjukehus i Volda,» forklarer Svein Gjelseth i Vanylven Uvikling.

Estetikk

Det er ikke bare de tekniske aspektene som skal ivaretaes i Rovdefjordbrua. Brua skal også være et vakkert element i omgivelsene og opplevelsen av å bruke brua må være god.

«Brukeropplevelsen av Rovdefjordbrua er meget viktig. Vi utformer eksempelvis tunnelen slik at den oppleves som lys og innbydende å kjøre inn i. I et ellers fantastisk naturlandskap påser vi at denne tunnelen også bringer frem positive assosiasjoner og ivaretar estetikken i nærområdet,» forklarer Tonje Frydenlund i Snøhetta Oslo.

Framdrift

Status for Rovdefjordbrua er pr d.d. at kommunedelplan er oversendt de berørte kommunene, og blir lagt ut på offentlig høring i mai/juni. Gjennom kommunedelplan fastlegger kommunen traseen. I reguleringsarbeidet tar kommunen også stilling til tekniske løsninger. Her utgjør rørbrua en mulighet som kan bety forskjellen på hvor vidt Rovdefjordbrua blir realisert etter kø-prinsippet på fylkesnivå.

 

Les medias dekning av saken:

NRK: Har du sett ei slik bru før?

Teknisk Ukeblad: Rovdefjordbrua kan bli verdens første flytende rørbru

Sunnmørs posten: Rovdefjordbrua kan bli verdas første

 

Kontakt: Morten Bjerkås, Dr.ing. Prosjektleder, Reinertsen AS Tlf. 90 18 66 71

Svein Gjelseth Vanylven Utvikling Tlf. 90 54 58 33

Koldbjørn Høyland Direktør, Dr. Techn. Olav Olsen Tlf. 91 61 72 73

Tonje Frydenlund Daglig leder, Snøhetta Oslo AS Tlf. 24 15 58 26

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: