Pilotprosjekt på Sunnmøre: Vil bygge verdens første rørtunnel

Løsning: REINERTSEN, Dr. techn. Olav Olsen og Snøhetta. Foto: Per Eide.

Løsning: REINERTSEN, Dr. techn. Olav Olsen og Snøhetta. Foto: Per Eide.

Vanylven/Ålesund 9. juli 2014: Verdens første rørtunnel gjennom sjø kan bli nabo til verdens første skipstunnel gjennom fjell: Søre Sunnmøre ligger an til å bli Norges samferdselslaboratorium. Stad Skipstunnel er vedtatt bygget; rørtunnelen i Rovdefjorden kommer stadig nærmere realisering.

Løsningen for verdens første kombinerte rørtunnel, som har sjø rundt seg på alle kanter, og flytebro, ble presentert i Ålesund i dag. Bak prosjektet står Vanylven Utvikling AS, ingeniør- og entreprenørselskapet REINERTSEN AS, Dr. techn Olav Olsen, Snøhetta og SINTEF.

Rørtunnel har vært utredet flere steder, men har aldri blitt bygget. Slike løsninger kan vise seg å bli fremtidens løsninger også for å krysse de bredeste og mest kompliserte fjordene i Norge og i utlandet. Fjordkryssingen på Sunnmøre er spesielt egnet som pilotprosjekt fordi lengden på røret bare blir 230 meter.

Olav Egil Ellevset, prosjektleder for ”Fergefri E39”, ser klare fordeler med dette pilotprosjektet:
«Kombinasjoner mellom flytebruer og rørbruer er også aktuelle for enkelte av fjordkryssingene langs E39. Før en eventuelt tar slike løsninger i bruk for de store kryssingene, er det en klar fordel om teknologien kan prøves ut i mindre skala slik som Rovdefjordkryssinga er et eksempel på,» understreker han.

En slik fjordkryssing vil binde sammen den maritime klyngen på Sunnmøre med de ytre delene av Sogn og Fjordane og Kystvegen Ålesund-Bergen, og ytterligere medvirke til å øke mobiliteten i et blomstrende arbeidsmarked.

”Vi har henta den fremste ekspertisen fra offshoreteknologien og fra det norske brumiljøet, fra regnemestrene i SINTEF og fra et av verdens mest anerkjente arkitektkontor for å få maksimal kvalitet inn i alle deler av prosessen. Det finnes sikkert de som mener at dette ikke lar seg gjennomføre. Det sa de om Stad Skipstunnel også. Den er vedtatt bygget. Jeg er rimelig sikker på at når de ansvarlige politikerne ser på teknologien, kompetansen, økonomien og ikke minst fremtidsmulighetene dette skaper både for norsk samferdsel og eksportmulighetene, så blir også dette vedtatt bygget,” sier Svein Gjelseth, prosjektleder i Vanylven Utvikling AS.

Tidligere stortingsrepresentant Svein Gjelseth var også sentral i prosessen med å få regjeringen til å vedta bygging av Stad Skipstunnel.

Løsningen som er presentert i Ålesund er 3 500 meter lang. Konstruksjonen består både av tunnel i fjell, flytebro og såkalt ”neddykket rørbro” – eller rørtunnel. Seilingshøyden over rørtunnelen blir 14 meter – noe som vil tillate alle skip bortsett fra de aller største supertankerne og oljeriggene å gå over. Løsningen er planlagt med gang- og sykkelsti.

Rovdefjordkryssingen vil bli et pilotprosjekt når den står ferdig. Prosjektgruppen som har jobbet med dette har også erfaring fra tilsvarende forsøk på kryssing av Sognefjorden, Høgsfjord og Sulafjorden.

”Sammenlignet med disse krysningene fremstår Rovdefjord-prosjektet med rørbro (rørtunnel) som enklere. Prosjektet har likevel svært stor verdi som teknologikvalifiseringsprosjekt for neddykket rørbro,” skriver REINERTSEN AS i sin ekspertrapport.

Hvis man tar veistrekningen Kristiansand – Trondheim langs E 39 er der til sammen åtte svært utfordrende fjordkrysninger. Skal løftet om fergefri E39 realiseres må det sannsynligvis utvikles billigere og mindre visuelt skjemmende løsninger for disse krysningene.

Kommer du med båt til sunnmørskommunen kan du om noen år oppleve verdens første skipstunnel; kommer du i bil, sykkel eller til fots får du med deg verdens første fjordkryssing med sjø på alle kanter.
Rapporten blir nå sendt til de aktuelle kommunene for videre behandling.

”Vi har nå fått fastslått at denne løsningen i aller høyste grad er konkurransedyktig med tradisjonelle løsninger. Nå setter vi i gang arbeidet med å skaffe finansiering for prosjektet,» sier Ane Malene Søvik Nygård, daglig leder i Vanylven Utvikling AS.

Kontaktinfo:
Vanylven Utvikling AS Svein Gjelseth, tlf.: 905 45 833
REINERTSEN AS Morten Bjerkås, tlf.: 90 18 66 71

Rovdefjordbrua visualisering 2

Løsning: REINERTSEN, Dr. Techn. Olav Olsen og Snøhetta.

Løsning: REINERTSEN, Dr. Techn. Olav Olsen og Snøhetta.

Om reinertsenas
REINERTSEN AS ble etablert i 1946 og er i dag et leverandørselskap innenfor olje & gass, samt ny energi. Selskapet eies av familien Reinertsen, og ledes av Torkild R. Reinertsen. Organisasjonen kjennetegnes ved høyt utdannelsesnivå og bred erfaringsbakgrunn. REINERTSEN AS er en teknologileverandør innen markedsområdene olje og gass, prosessindustri og ny energi. Vi leverer tjenester i hele verdikjeden, fra prosjektledelse og engineering, til fabrikasjon, installasjon og driftsstøtte. REINERTSEN har en medarbeiderstab på rundt 1300 ansatte, og en omsetning på ca. 2,1 milliarder kroner (2014). I 70 år har REINERTSEN AS vært med på å løse store utbygningsprosjekter, både til lands og til havs. Slike prosjekter krever handlekraftige folk med hjerte for faget sitt. Med engasjerte mennesker på laget finner vi de beste løsningene for våre oppdragsgivere. Det høres enkelt ut, men det skal mer til enn vilje og gode ord. Det krever samarbeidsevne, prosjektstyring, ingeniørkompetanse i verdensklasse og dyktige fagarbeidere. REINERTSEN AS har virksomhet i Trondheim, Oslo, Bergen, Orkanger, Tjeldbergodden, Stenungsund, Göteborg, Stockholm og Murmansk.

Legg gjerne igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: