REINERTSEN bygger Vestfoldbanen
august 29, 2012 1 kommentar
Arbeidet med Vestfoldbanen på strekningen Barkåker-Tønsberg pågikk fra mars 2009 til november 2011. Kjellelia UBT03 var den siste grunnentreprisen, og det var REINERTSEN AS som gjennomførte denne for Jernbaneverket. Her var det ikke mengden arbeid som var utfordringen, men det faktum at arbeidene skulle foregå tett inntil og i mellom trafikkert spor.
Prosjektet omfattet masseflytting, rørlegging, oppbygning av ny overbygning, kummer, kabelkanaler, gang- og sykkelundergang, støyskjermer og gjerder. Dette i forbindelse med omlegging av eksisterende jernbanespor for nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen ved Tønsberg.
Arbeidene ble delvis utført inntil jernbane i drift. Ca. 2/3 av arbeidene ble utført i løpet av en seksukersperiode med full togstans på Vestfoldbanen.
Arbeidene omfattet:
Sprengning: 20 000 m3
Løsmasser ut: 30 000 m3
Oppbygning ny overbygning: 20 000 m3 (sortert stein)
Lette fyllmasser: 4 000 m3
Les mer om Barkåker og Tønsberg-strekningen her:
Jernbaneverket: Tønsberg: Reinertsen bygger Kjelleliaentreprisen
Jernbaneverket: Klart for Kjelleliaentreprisen
bygg.no: Barkåker-Tønsberg
REINERTSEN jobber fortsatt med prosjekter i forbindelse med fornying av Vestfoldbanen, og sammen med vårt datterselskap tegn_3 prosjekterer vi nå strekningen mellom Larvik (Farriseidet) og Porsgrunn.
Les mer om Farriseidet.
Tilbaketråkk: Befaring på Vestfoldbanen | REINERTSENs blogg